Ιατρείο Μεταβολισμού – Διατροφής

Διαχείριση βάρους

Η ζωή μας είναι κυρίως καθιστική, με αποτέλεσμα να μην δαπανάμε ενέργεια σε καθημερινές δραστηριότητες. Από την άλλη, το φαγητό αποτελεί μια διαδικασία που μας δίνει ευχαρίστηση, με αποτέλεσμα να επιδιώκουμε τη συχνή κατανάλωση τροφής, σε μεγάλες ποσότητες ή τροφής φτωχής σε θρεπτικά συστατικά, με αποτέλεσμα συχνά να αντιμετωπίζουμε προβλήματα υγείας που σχετίζονται με το αυξημένο βάρος όπως σακχαρώδης διαβήτης, υπέρταση, καρδιαγγειακή νόσος ή με τις μη σωστές διατροφικές επιλογές όπως υπερουριχαιμία, υπερχοληστερολαιμία, υπερτριγλυκεριδαιμία. Στόχος μας είναι ο σχεδιασμός μίας ισορροπημένης διατροφής βασιζόμενη στις  εξατομικευμένες ανάγκες σας,  μία διατροφή που να σας ταιριάζει και θα εφοδιάζει τον οργανισμό σας με όλα τα απαραίτητα θρεπτικά συστατικά

Ανάλυση σύστασης σώματος

Οι μεταβολές του σωματικού βάρους τις περισσότερες φορές δεν αντικατοπτρίζουν την πραγματική εικόνα ενός οργανισμού, αλλά ούτε και την εξέλιξη μιας προσπάθειας απώλειας βάρους, αφού επηρεάζονται εύκολα από μεταβολές των υγρών του σώματος, ακόμα και εντός της ίδιας ημέρας. Η σχέση μυϊκού ιστού με το λιπώδη ιστό του σώματος, είναι ιδιαίτερα σημαντική. Παρότι το συνολικό βάρος μπορεί να  είναι φυσιολογικό, η σχέση μυών/λίπους μπορεί να μην είναι ιδανική (π.χ. να υπάρχει αυξημένο λίπος σε σύγκριση με τον μυϊκό ιστό). Το αντίστροφο μπορεί, επίσης, να ισχύει, πιο σπάνια βέβαια – όπως σε περιπτώσεις αθλητών.

Η λιπομέτρηση και η λεπτομερής ανάλυση σύστασης σώματος είναι μια διαδικασία που εκτιμά τη συνολική σύσταση και κατανομή ιστών του σώματος (επίπεδα λίπους, μυϊκή μάζα, υγρά, οστά), η οποία βασίζεται στη μέθοδο της βιοηλεκτρικής εμπέδησης. 

Στο ιατρείο μας πραγματοποιούνται μετρήσεις λιπομέτρησης και ανάλυσης σύστασης σώματος με σκοπό την καλύτερη προσέγγιση των διατροφικών προβλημάτων των ασθενών και την  σωστότερη παρακολούθηση της προσπάθειας απώλειας βάρους ή  της βελτίωση διατροφικών ελλειμμάτων. Η μέτρηση διαρκεί λιγότερο από ένα λεπτό, είναι ασφαλής και ιδιαίτερα αξιόπιστη, εφόσον προηγηθεί κατάλληλη προετοιμασία. Έτσι μπορούμε να άμεσα να εκτιμήσουμε:

  1. ποσοστό λίπους στο σώμα
  2. δείκτης μάζας σώματος
  3. επίπεδο σωματικών υγρών
  4. μυϊκό ιστό
  5. ημερήσιες θερμιδικές ανάγκες
  6. οστική μάζα

Διατροφή και παθολογικές καταστάσεις

Η ισορροπημένη διατροφή και η λήψη όλων των απαραίτητων θρεπτικών συστατικών είναι σημαντικές για την καλή υγεία και την θεραπεία ή την πρόληψη πολλών ασθενειών, αλλά και για τη διατήρηση του σωματικού βάρους του κάθε ασθενούς στα επιθυμητά επίπεδα. Μετά τη λήψη του ιατρικού ιστορικού των ασθενών και  την αξιολόγηση αιματολογικών και λοιπών απεικονιστικών εξετάσεων που απαιτούνται, όπως υπερηχογράφημα θυρεοειδούς, υπερηχογράφημα ήπατος και νεφρών, γαστροσκόπηση, κολονοσκόπηση, σχεδιάζουμε προγράμματα διατροφικής υποστήριξης για:

  • Σακχαρώδη διαβήτη
  • Παθήσεις του θυρεοειδούς αδένα
  • Χρόνια νεφρική ανεπάρκεια
  • Υπερουριχαιμία
  • Υπερλιπιδαιμίες
  • Υπέρταση
  • Λιπώδες ήπαρ
  • Ευερέθιστο έντερο και χρόνια δυσκοιλιότητα
  • Δυσανεξία στη γλουτένη (κοιλιοκάκη) και λοιπές νόσους του γαστρεντερικού συστήματος (πχ. Νόσος Crohn και ελκώδη κολίτιδα,  πεπτικό έλκος, γαστροοισοφαγική παλινδρόμηση)
  • Τροφικές αλλεργίες
  • Αναιμίες (σιδηροπενική, από έλλειψη βιταμίνης B12)

Vegetarian και Vegan διατροφή

Η χορτοφαγική διατροφή καθημερινά κερδίζει όλο και περισσότερούς υποστηρικτές, ιδίως ανάμεσα στους νέους ανθρώπους. Διακρίνεται σε Vegeterian και Vegan διατροφή. Η Vegeterian διατροφή χαρακτηρίζεται από αποφυγή κατανάλωσης  κρέατος, πουλερικών, εντοσθίων, ψαριών και οστρακόδερμων. Η Vegan διατροφή χαρακτηρίζεται και από αποφυγή προϊόντων που προέρχονται από τα ζώα, όπως γαλακτοκομικά προϊόντα και αυγά και βασίζεται αποκλειστικά σε φυτικές τροφές, όπως τα δημητριακά, τα όσπρια, τα φρούτα, τα λαχανικά, οι σπόροι και οι ξηροί καρποίΗ πλήρης ή μερική αποχή από ζωικά προϊόντα είναι ένας τρόπος διατροφής που μπορεί με σωστό σχεδιασμό, να προσφέρει πολλαπλά οφέλη για την υγεία. Παρόλα αυτά, είναι κρίσιμο οι χορτοφάγοι κάθε είδους να απευθύνονται σε ειδικό για την παρακολούθηση τη υγείας  τους και τον σχεδιασμό του κατάλληλου διαιτολογίου για να καλυφθούν οι ανάγκες του οργανισμού, μετά την  υιοθέτηση αυτού του τρόπου διατροφής. Έτσι, βεβαιωνόμαστε πως καλύπτονται όλες οι ειδικές ανάγκες σε πρωτεΐνη και θρεπτικά συστατικά (βιταμίνη B12, βιταμίνη D, σίδηρος, ασβέστιο, φυλλικό οξύ, ω-3 λιπαρά) και δεν προκύπτουν ελλείψεις ως αποτέλεσμα του αποκλεισμού μεγάλων ομάδων τροφίμων. Στο ιατρείο μας ασχολούμαστε εκτενώς με άτομα που επιλέγουν την πλήρη ή μερική αποχή από ζωικά προϊόντα ως διατροφική επιλογή, για να διαμορφώσουμε βάσει των αναγκών τους εξειδικευμένα διατροφικά προγράμματα για Vegetarians  και Vegans

 

Η χορτοφαγία μερική ή πλήρης αποτελεί όμως μία αυστηρά περιοριστική διατροφή καθώς αποκλείει όλες τις πηγές ζωικής προέλευσης βάζοντας σε κίνδυνο την εμφάνιση ανεπάρκειας σημαντικών θρεπτικών συστατικών όπως ο σίδηρος, το φυλλικό οξύ, η βιταμίνη D, η βιταμίνη B12, τα ω-3 λιπαρά οξέα και το ασβέστιο. Επίσης σημαντική είναι και η ανεπάρκεια αμινοξέων που υπάρχουν κυρίως σε τρόφιμα ζωικής προέλευσης όπως η L-Γλουταμίνη. Η χορτοφαγική διατροφή, αν είναι σωστά σχεδιασμένη, μπορεί να είναι ισορροπημένη και να παρέχει την ενέργεια και τα θρεπτικά συστατικά που έχει ανάγκη ο οργανισμός. Απαιτείται τακτικός αιματολογικός έλεγχος και ιατρική παρακολούθηση για να  διατηρηθεί η καλή υγεία του ανθρώπινου οργανισμού. 

Άτομα που ακολουθούν την χορτοφαγική διατροφή μπορούν να αναπληρώσουν τα συστατικά που τους λείπουν με κατάλληλους συνδυασμούς από φυτικά προϊόντα.

Σίδηρος

Ο σίδηρος είναι απαραίτητος για την παραγωγή ερυθρών αιμοσφαιρίων και σε έλλειψη του παρουσιάζεται σιδηροπενική αναιμία. Μια χορτοφαγική δίαιτα μπορεί να είναι υψηλή σε σίδηρο, αν και ο σίδηρος από φυτικά τρόφιμα απορροφάται από το πεπτικό σύστημα λιγότερο αποτελεσματικά συγκριτικά με τον ζωικής προέλευσης  σίδηρο, κυρίως από το κόκκινο κρέας. Καλές πηγές σιδήρου για vegetarians και vegans περιλαμβάνουν:

  • Όσπρια
  • Αλεύρι ολικής άλεσης
  • Δημητριακά πρωινού εμπλουτισμένα με σίδηρο
  • Σκούρα πράσινα, φυλλώδη λαχανικά
  • Ξηροί καρποί όπως τα καρύδια
  • Αποξηραμένα φρούτα, όπως βερίκοκα, δαμάσκηνα και σύκα

Ασβέστιο & Βιταμίνη D

Το ασβέστιο και η βιταμίνη D χρειάζονται για ισχυρά και υγιή οστά και δόντια. Η Βιταμίνη D διευκολύνει την απορρόφηση ασβεστίου από το έντερο. 

Καλές πηγές ασβεστίου για vegetarians και vegans περιλαμβάνουν:

  • Πράσινα, φυλλώδη λαχανικά – όπως το μπρόκολο, το λάχανο
  • Σουσάμι και ταχίνι
  • Αποξηραμένα φρούτα, όπως σταφίδες, δαμάσκηνα, σύκα και βερίκοκα

 

Καλές πηγές βιταμίνης D για  vegetarians και vegans περιλαμβάνουν:

  • Τα εμπλουτισμένα προϊόντα όπως τα δημητριακά για πρωινό και τα μη ζαχαρούχα ποτά σόγιας (με προσθήκη βιταμίνης D)
  • μανιτάρια

Βιταμίνη Β12

Το σώμα χρειάζεται βιταμίνη Β12 για να διατηρεί υγιές αιμοποιητικό και νευρικό σύστημα. Βρίσκεται κυρίως ζωικά σε τρόφιμα. Οι πηγές για vegans είναι περιορισμένες και χαμηλής περιεκτικότητας στην Βιταμίνη B12 και μπορεί να χρειαστεί ένα συμπλήρωμα διατροφής. Οι πηγές Βιταμίνης Β12 για vegetarians και vegans περιλαμβάνουν:

  • Δημητριακά για πρωινό εμπλουτισμένα με Β12
  • Γάλα σόγιας ενισχυμένα με βιταμίνη Β12
  • Μαγιά
  • Nori (θαλασσινά φύκια, χρησιμοποιούνται για την παρασκευή σούσι, σε    ζυμαρικά, σαλάτες, σούπες)
  • Αποξηραμένα μανιτάρια Shiitake

Φυλλικό οξύ

Το φυλλικό οξύ είναι μια βιταμίνη του συμπλέγματος Β που εμπλέκεται σε πολλές βιολογικές διεργασίες, όπως η σύνθεση DNA και αμινοξέων (γλυκίνη, μεθειονίνη). Είναι επίσης απαραίτητο για την πρόληψη της ανάπτυξης νευρολογικών προβλημάτων στο έμβρυο, ιδιαίτερα κατά το πρώτο τρίμηνο της εγκυμοσύνης καθώς επίσης μειώνει τα επίπεδα της ομοκυστεΐνης του πλάσματος. Καλές πηγές φυλλικού οξέος για vegans περιλαμβάνουν:

  • Μπρόκολο
  • Σπανάκι
  • Όσπρια
  • Σπαράγγια
  • Αβοκάντο
  • Φιστίκια

Ω-3 λιπαρά οξέα

Τα ωμέγα-3 λιπαρά οξέα, κυρίως εκείνα που απαντώνται σε λιπαρά ψάρια, μπορούν να βοηθήσουν στη διατήρηση μιας υγιούς καρδιάς και να μειώσουν τον κίνδυνο καρδιακών παθήσεων όταν προσλαμβάνονται ως μέρος μιας υγιεινής διατροφής. Πηγές ωμέγα-3 λιπαρών οξέων για vegetarians  και vegans περιλαμβάνουν:

  • Λιναρόσπορος
  • Σογιέλαιο και τα τρόφιμα με βάση τη σόγια, όπως το tofu
  • Καρύδια

L-Γλουταμίνη

Η γλουταμίνη είναι ένα αμινοξύ το οποίο έχει συσχετιστεί με το ανοσοποιητικό και μυϊκό σύστημα και την εντερική λειτουργία. Σε μια vegan διατροφή, είναι πολύ πιθανή η ανεπαρκής πρόσληψη γλουταμίνης. Παρόλο αυτά το σώμα μπορεί να συνθέτει αυτό το αμινοξύ μόνο του αλλά σε αυξημένες ανάγκες μπορεί να εμφανιστεί ανεπάρκεια. Φυτικές πηγές L-Γλουταμίνης

  • Όσπρια
  • Σόγια
  • Καλαμπόκι
  • Ρύζι

Τροφική δυσανεξία

Στην τροφική δυσανεξία ο οργανισμός αντιδρά αρνητικά σε ορισμένες τροφές εκδηλώνοντας κάποια συμπτώματα. Η δυσανεξία εκδηλώνεται με  πόνο στο στομάχι, φουσκώματα, δυσπεψία, διάρροια, πονοκεφάλους, ημικρανίες, κατακράτηση υγρών, πρηξίματα φαγούρα και ένα γενικό αίσθημα αδιαθεσίας. Επικοινωνήστε με το ιατρείο μας για το δικό σας τεστ τροφικής δυσανεξίας που πραγματοποιείται με λήψη αίματος. Σε συνεργασία με εξειδικευμένο κέντρο Γενετικής, θα διαμορφώσουμε το εξειδικευμένο πρόγραμμα διατροφής βάσει των αποτελεσμάτων του τεστ δυσανεξίας. 

Το τεστ τροφικής δυσανεξίας εξετάζει τρόφιμα από τις εξής κατηγορίες: Σιτηρά με ή χωρίς Γλουτένη, Αυγό, Γαλακτοκομικά προϊόντα, Ψάρια & Θαλασσινά, Κρέατα, Λαχανικά, Όσπρια, Φρούτα, Ξηροί καρποί & Σπόροι. Η μέθοδος αναγνωρίζει την παρουσία των τρόφιμο-ειδικών αντισωμάτων IgG4.

Διατροφογενετική

Η  νέα και αναπτυσσόμενη επιστήμη της Διατροφογενετικής έχει ως στόχο να προσδιορίσει την γενετική ευαισθησία σε ασθένειες που σχετίζονται με τον μεταβολισμό και καθώς και τους τρόπους με τους οποίους οι πολύ μικρές διαφορές στα γονίδιά μας μπορούν να μεταβάλλουν τις επιδράσεις της πρόσληψης θρεπτικών συστατικών στον ανθρώπινο οργανισμό. Κατανοώντας την αλληλεπίδραση του γενετικού παράγοντα με το περιβάλλον είμαστε σε θέση να σχεδιάσουμε εξατομικευμένα μοντέλα πρόληψης, διατροφής για να εξασφαλίσουμε την αποτελεσματική διαχείριση του σωματικού μας βάρους και την βελτίωση της υγείας μας. 

Επικοινωνήστε με το ιατρείο μας για το δικό σας τεστ διατροφογενετικής που πραγματοποιείται με λήψη παρειακού επιχρίσματος (δηλαδή από το εσωτερικό του στόματος, στην περιοχή του μάγουλου με την βοήθεια ειδικού στειλεού), μέθοδος εντελώς ανώδυνη και ακίνδυνη. Σε συνεργασία με εξειδικευμένο κέντρο Γενετικής, θα διαμορφώσουμε το εξειδικευμένο πρόγραμμα διατροφής βάσει του γονιδιώματος σας. 

Το γενετικό προφίλ που μελετάμε για τον κάθε ασθενή σχετίζεται με γενετικούς πολυμορφισμούς που αφορούν τον μεταβολισμό, τροφικές ευαισθησίες, βιταμίνες και ιχνοστοιχεία και διαχείρισης βάρους.

 

Μεταβολισμός

  • Προδιάθεση για χαμηλή απορρόφηση υδατανθράκων
  • Προδιάθεση για χαμηλή απορρόφηση λιπαρών οξέων
  • Προδιάθεση για χαμηλή απορρόφηση πρωτεϊνών

Τροφικές ευαισθησίες

  • Προδιάθεση για δυσανεξία στη λακτόζη
  • Προδιάθεση για δυσανεξία στη γλουτένη

Βιταμίνες και ιχνοστοιχεία

  • Προδιάθεση για ανεπάρκεια φυλλικού οξέος
  • Προδιάθεση για ανεπάρκεια ασβεστίου
  • Προδιάθεση για ανεπάρκεια σιδήρου

Διαχείριση βάρους 

  • Προδιάθεση για συσσώρευση λίπους
  • Γενετική ρύθμιση όρεξης και κορεσμού
  • Προδιάθεση για ανάπτυξη παχυσαρκίας και διαβήτη τύπου 2
info@atwa.gr